Wednesday, March 28, 2018

Gymnós IX - I Can Live Without the Clothes (+ptl, es, fr, cat, it, eo, ud ꭴꮪꭹ)

I can live without the clothes,
but I can't live without the body--
or can I?
Both clothed and naked
are me,
but freedom from styles
and decorations,
from misleading
associations,
allows me to be
simply human.





[portunhol surenho]

Eu posso viver sem as roupas
mas eu non posso viver sem o corpo--
ou eu posso?
Ambos, vestido y nu,
son eu,
mas liberdade de estilos
y decorasones,
do enganho
de associasones,
me permite ser
simplesmente humano.


[español]

Puedo vivir sin la ropa,
pero no puedo vivir sin el cuerpo--
o puedo?
Ambos vestido y desnudo,
son yo,
pero libertad de estilos
y decoraciones,
de engañosas
asociaciones,
me permite ser
simplemente humano.


[français]

Je peux vivre sans les vêtements,
mais je ne peux pas vivre sans le corps ...
ou puis-je?
À la fois vêtu et nu
sont moi,
mais la liberté des styles
et décorations,
de trompeuses
associations,
me permet d'être
simplement humain.


[català]

Puc viure sense la roba,
però no puc viure sense el cos -
o puc?
Tots dos, vestit i nu,
són jo,
però la llibertat dels estils
i decoracions,
d'enganyosas
associacions,
em permet ser
simplement humà.


[italiano]

Posso vivere senza vestiti,
ma non posso vivere senza il corpo--
o posso?
Ambidue, vestito e nudo,
sono io,
ma la libertà dagli stili
e decorazioni,
da fuorviante
associazioni,
mi permette di essere
semplicemente umano.


[esperanto]

Mi povas vivi sen la vesto,
sed mi ne povas vivi sen la korpo -
aŭ ĉu mi povas?
Ambaŭ, vestita kaj nuda
estas mi,
sed libereco de stiloj
kaj dekoracioj,
de trompaj
asocioj,
permesas al mi esti
simple homa.


[Udugi ꭴꮪꭹ]

aya yeliquase alenidoi nutloyasdvna dinuwo,
aseno aya dla yeliquase alenidoi nutloyasdvna ayelv--
ale aya yeliquase?
itsula, dinuwita ale uyelvha,
gesvase aya,
aseno dohi-adedi nidvlenvda atsanvdidi
ale danitsiladadisgvdi,
nidvlenvda utsotina-adatinvsdihi
unaligosvdi,
alisgolvdodase ayv gesvi
nutsosdvnaquo yvwi.

ᎠᏯ ᏰᎵᏆᏎ ᎠᎴᏂᏙᎢ ᏄᏠᏯᏍᏛᎾ ᏗᏄᏬ,
ᎠᏎᏃ ᎠᏯ Ꮬ ᏰᎵᏆᏎ ᎠᎴᏂᏙᎢ ᏄᏠᏯᏍᏛᎾ ᎠᏰᎸ--
ᎠᎴ ᎠᏯ ᏰᎵᏆᏎ?
ᎢᏧᎳ, ᏗᏄᏫᏔ ᎠᎴ ᎤᏰᎸᎭ,
ᎨᏒᎠᏎ ᎠᏯ,
ᎠᏎᏃ ᏙᎯ-ᎠᏕᏗ ᏂᏛᎴᏅᏓ ᎠᏣᏅᏗᏗ
ᎠᎴ ᏓᏂᏥᎳᏓᏗᏍᎬᏗ,
ᏂᏛᎴᏅᏓ ᎤᏦᏘᎾ-ᎠᏓᏘᏅᏍᏗᎯ
ᎤᎾᎵᎪᏒᏗ,
ᎠᎵᏍᎪᎸᏙᏓᏎ ᎠᏴ ᎨᏒᎢ
ᏄᏦᏍᏛᎾᏉ ᏴᏫ.

No comments:

Post a Comment